Blog over de restauratie van mijn '50 Studebaker Commander

Heb je pek, zijn de veren op

Vorige week eindelijk weer een compressor. Mooi, lekker aan de gang met poedercoaten. Helaas stopt na een uur of twee de poedercoater er mee. Hij laad het poeder niet meer op naar de gewenste 40 000 volt en dus plakt het niet meer op het onderdeel dat ik moet coaten. Gelukkig heb ik net een mooi klein verfspuitje gekocht. Kan ik toch verder.

Hier de armen en benen van de koppeling. Tegenwoordig 

is dat natuurlijk allemaal hydraulisch. In 1949 werd de koppeling nog gewoon mechanisch bediend.

Er moest deze week niet allen gespoten worden. Deze onderdeeltjes moeten vooral schoon gemaakt worden. Hier en daar moeten er wel wat asjes worden vervangen, naast alle rubbers. Die zijn, zoals in de hele auto compleet verteerd. Hopelijk ligt mijn zending pakkingen en afdichtingen in Washington, DC klaar en kan ik die donderdag mee naar huis nemen. 

De hoofdremcilinder zal ik moeten honen. de binnenkant is beschadigd door corrosie. Verder ziet hij er van buiten, na de staalborstel, uit of hij zo uit de fabriek komt.

 

De Hill-Holder is een ander verhaal. Geen verrassende eenvoud meer maar een klein, complex speeltje. Origineel een optie die wel $4.50 extra kostte. De kogel die in een kooitje van voor naar achter rolt sluit de retour van de remmen af als de auto op een helling staat, het geheel al of niet geactiveerd door de koppeling. De hellingproef werd dus in 1949 al een makkie. Jammer genoeg is de kogel beschadigd, het chroom is er gedeeltelijk af. Verder is de rubber nippel waar de kogel tegenaan loopt uiteraard ook verteerd. Het zou jammer zijn al ik een hele nieuwe Hill-Holder moet kopen.

Volgend weekend ligt er in elk geval nog genoeg werk op me te wachten. Voorlopig is er nog genoeg viezigheid, verdeeld over tientallen wietzakjes, op  te ruimen. Borstelen, ontvetten, polijsten en eventueel spuiten.

 

Eén reactie

  1. Focco Prins

    Weet nu wat een hill holder is, las van achter naar voren:)

    5 augustus 2011 om 20:51

Geef een reactie

