Blog over de restauratie van mijn '50 Studebaker Commander

Meer poeder

Gisteren heb ik de rechter voorwielophanging gedemonteerd. Onder de dikke lagen aangekoekt vet vond ik de betreffende bouten. Dit zijn steeds bussen, al dan niet met een vetnippel, die met draad in het ene onderdeel zitten en een as omsluiten die aan het andere deel vastzit. Je ziet hier de bovenste draagarm die

met een gesmede as op de carrosserie zit. Om die as zitten de twee doppen die in de draagarm schroeven. Hier zie je de boel in gedemonteerde toestand. 

Ondertussen heb ik een paar onderdelen schoongemaakt en gepoedercoat zoals de bovenste draagarm as, hier rechts afkoelend na het bakken. Ook de King Pin is lekker opgeknapt.

Naast al dit werk dat uiteindelijk verborgen wordt onder de carrosserie heb ik ook de ultieme blikvanger van de auto onderhanden genomen: de Bullet.

Eerst schoongemaakt en gepolijst en daarna de lettertjes ingekleurd. Een heel precies werkje dat nog niet helemaal naar mijn zin is maar het ziet er goed uit.

2 Reacties

  1. Wytze Groothoff Eindhoven

    Is er bij jullie meer bekent over “de bovenste draagarm monteren”. Die van jullie lijkt erveel op die van een Opel Diplomat B. Bij de diplomat bestaat de draagarm uit 2 stukken plus draadbussen.
    Alvast bedankt

    Wytze
    Big Opels Nederland
    Eindhoven

    19 december 2012 om 16:52

    • Wytze,

      Ik heb het garagehandboek van de 1950 Commander en daarin staat redelijk duidelijk beschreven hoe je zoiets monteert. Bij mij bestaat de bovenste draagarm uit een stuk dat draait om een gesmeed asje. Hierop zitten de draadbussen. Ik zal kijken of ik de betreffende pagina’s naar je kan mailen. Succes met de Opel. Heb je ergens foto’s staan?

      19 december 2012 om 20:26

Geef een reactie

