Blog over de restauratie van mijn '50 Studebaker Commander

De motor is er af

In de touwen

Vandaag is het gelukt om de motor er uit, of eigenlijk eraf, te halen. Na de cardanas, de overdrive en de versnellingsbak was er ruimte. Na het vinden van een pallet en het nodige houtwerk gecontroleerd of alles los was en de motor ingespannen. Twee boutjes aan een beugel voor en twee wat zwaardere bouten door het koppelingshuis. Ik mis de bonding strip (massa kabel) waar ze het op het forum van de SDC over hebben. Ook hier draaide alles weer gemakkelijk los. Gezien de hoogte moest ik het chassis tot de grond laten zakken omdat ik anders met de heftruck in het plafond zou steken. 

Op de pallet

Uit eindelijk met de motor zwevend boven de pallet een bok gemaakt zodat de motor stevig komt te staan. Op die manier kan ik hem op een aanhanger zetten voor transport naar een revisiebedrijf.

Ik ben ook nog op zoek geweest naar het “geheime” serie nummer in de achterste dwarsbalk. Helaas heb ik het niet gevonden. 

Daarna rustig begonnen aan de demontage van het stuurmechaniek. Dit is wel het smerigste gedeelte van de auto. Ruim zestig jaar aangekoekt vet en olie bedekt de voorkant met een dikke vette, keiharde laag. Dat wordt bikken.

Morgen verder …

Geef een reactie

